Odrzucenie płatności kartą – sprawdź sytuacje, w których możesz otrzymać odrzucenie transakcji

Odrzucenie płatności kartą lub niemożności jej wykonania zdarza się dosyć często i każdy użytkownik karty przynajmniej raz miał z nią do czynienia. W takiej sytuacji bardzo często panikujemy lub nie wiemy co robić dalej, gorączkowo próbując wyjaśnić sytuacje w głowie — co nie jest najlepszym pomysłem. Zdecydowanie warto w takim momencie skupić się na dalszych krokach a potencjalne przyczyny odrzucenia płatności poznać wcześniej, aby wiedzieć, z jakimi ewentualnymi problemami mamy do czynienia. Poniżej opisujemy pięć najczęstszych powodów odrzucenia płatności i podpowiadamy co zrobić w takiej chwili.

Brak środków na koncie

Pierwszym i najczęstszym powodem odrzucenia płatności kartą płatniczą jest brak środków na koncie. Życie w ciągłym pośpiechu to dokonywanie wielu transakcji i nie sprawdzanie stanu konta co kilka godzin. Czasami okazuje się, że może zabraknąć na nim po prostu pieniędzy, a nasza transakcja nie dojdzie do skutku. O ile nie posiadamy limitu w koncie lub debetu nie będziemy mogli zadłużać się na minus. Nawet karty kredytowe po osiągnięciu limitu nie pozwalają dokonywać już większych zadłużeń. Rozwiązaniem tej sytuacji jest sprawdzanie w miarę często stanu naszego konta lub ustawienie powiadomień o zejściu ze środkami poniżej pewnej granicy.

Limit transakcji lub wydatków

Drugim bardzo podobnym do pierwszego powodem odrzucenia palności jest limit transakcji. Ogólnie karty płatniczej mogą posiadać możliwość ustalenia limitów pojedynczej transakcji, sumy dziennej czy miesięczne. Oznacza to, że po jej przekroczeniu wszystkie kolejne płatności będą automatycznie odrzucane, a płatność nie będzie możliwa — nawet jeśli na naszym koncie znajdują się jeszcze środki. Z sytuacją takiego typu możemy mieć do czynienia np. na początku korzystania z karty danego banku, gdzie na nowo otrzymanej karcie obowiązują standardowe ustalone limity np. 2000 tysięcy złotych wydatków miesięcznych. W takim wypadku dowiadujemy się o nich dopiero przy odrzuceniu transakcji w sklepie. Zakładając nowe konto, warto samodzielnie sprawdzić ten element, Nawet jeśli tego nigdy nie robiliśmy, a używamy już karty nieco dłużej, też warto sprawdzić limity w bankowości elektronicznej lub w banku, aby w przyszłości przy większych wydatkach nie być niemile zaskoczonym.

Uszkodzona karta płatnicza

Częstym powodem odrzucenia płatności kartami płatniczymi jest ich uszkodzenie. Karty debetowe czy kredytowe jak każde inne przedmioty mogą się uszkodzić lub przestać działać poprawnie. Teoretycznie są one zaprojektowane do funkcjonowania w cięższych warunkach, lecz z czasem ze starości czy nieodpowiedniego przenoszenia mogą zostać uszkodzone. Dobrym przykładem jest złamanie karty, przetarcie chipu znajdującego się na karcie lub rozmagnesowanie paska magnetycznego poprzez noszenie karty w jednej kieszenie z telefonem komórkowym. Uszkodzona karta płatnicza może nie działać całkowicie — przy wszystkich sposobach płacenia lub jedynie przy danym typie np. zbliżeniowym, na chip lub na pasek magnetyczny. Rozwiązaniem, które zapobiega takim sytuacjom, jest przenoszenie karty płatniczej w portfelu w utwardzanej przegródce np. między wizytówkami czy innymi elementami. Warto również, aby karta miała stałe miejsce w portfelu i nie była narożna na częste zmiany warunków przenoszenia, gdyż zwiększy wtedy ryzyko jej uszkodzenia. Jeśli nasza karta jest już wysłużona, można prosić o jej wymianę, wyprzedzając niejako awarię i zapobiegając sytuacji, w której pozostaniemy bez możliwości płatności kartami. Wbrew pozorom karty płatnicze są podatne na uderzenia czy wyginanie. W plastiku karty płatniczej zatopiona jest też antena do płatności zbliżeniowych i ma formę cienkiej nitki.

Brak internetu w terminalu lub bankomacie

Jeśli nie możemy zapłacić kartą płatniczą, a nasze transakcje są odrzucane, powodem może być też brak internetu. To właśnie dzięki niemu działają wszystkie terminale płatnicze czy bankomaty. Gdy terminal nie ma internetu jeszcze przed zapłatą, może on w ogóle nie rozpocząć transakcji lub odrzuć ją przy próbie zapłacenia kartą. Na terminalu powinna pojawić się ikona braku łączności. Zawsze warto o ile jesteśmy pewni naszej karty poprosić obsługę o sprawdzenie tego elementu — który z kolei bardzo często umyka pracownikom sklepów czy restauracji. W bankomacie podczas braku internetu widnieje najczęściej symbol serwisu i skorzystanie z bankomatu jest niemożliwe. Pewnym bardzo niemiłym zdarzeniem, które również możemy mieć miejsce, jest utrata łączności z internetem w terminalu lub bankomacie w trakcie dokonywania transakcji. W takiej sytuacji z naszego konta może zostać już pobrana pewna suma lub zostać zablokowana a płatność zostanie odrzucona. W takiej sytuacji widzimy fizyczny ubytek pieniędzy z konta, ale nie możemy dokończyć transakcji. Należy wtedy wziąć wydruk potwierdzający odrzucenie transakcji, który będzie dowodem takiej sytuacji. Najczęściej jednak pieniądze są nam zwracane w ciągu 24h, gdy bank nie otrzyma potwierdzenia ze sklepu. Termin ten może być to również 7 dniowy, a skontaktować się z bankiem warto, gdy pieniędzy nie zobaczymy na koncie przed dłużej niż 1 dzień.

Nieobsługiwany typ karty

Powodem, przez który nie będziemy mogli zapłacić kartą za nasze zakupy, jest nieobsługiwany typ kart. Jest to rzadka sytuacja, ale oprócz kart Visa i MasterCard istnieją też karty innych wydawców np. American Express. W Europie może nastręczać to pewnych trudności, gdy płatność możliwa jest tylko kartą pierwszych dwóch wydawców. Problemy natury technicznej możemy mieć również przy płatności kartą wirtualną w telefonie poprzez NFC z racji niekompatybilności z niektórymi terminalami/systemami. Kartą debetową nie zapłacimy również często za wypożyczenie drogiego samochodu czy hotelu, gdzie wymagana jest karta kredytowa potwierdzająca nasz status finansowy i zastaw. W takich sytuacjach warto pamiętać o zabraniu ze sobą gotówki i nie opieraniu się jedynie na karcie płatniczej.

Co zrobić przy odrzuceniu transakcji?

Gdy nasza płatność zostanie odrzucona, warto nie tracić głowy i wykonać kilka czynności. Pierwszą z nich jest spróbowanie dokonania płatności innym sposobem np. zbliżeniowo lub na chip albo skorzystanie z drugiej karty płatniczej. Jeśli to nie poskutkuje, należy sprawdzić ze sprzedawcą łączność internetową. Ostatnim ruchem w tej sytuacji jest próba płatność innym sklepie. Gdy wyjdziemy już ze sklepu, warto sprawdzić też w telefonie lub w banku stan naszego konta oraz limity nałożone na płatności kartami. Gdy nadal nie możemy zidentyfikować problemu, należy udać się do banku i poprosić o pomoc doradcę, który ma zdecydowanie większą wiedzę od nas.

Jacek Grudniewski
karty-kredytowe.biz